FC Groningen vermorzelt CL-clubs op social media door Robben-mania
De verrassende terugkeer van Robben bij zijn oude liefde werd pas aan het einde van de maand, op 27 juni aangekondigd, maar desondanks stijgt de club met stip op de Football Benchmark van KPMG. Met name op Instagram deed FC Groningen zeer goede zaken, want het aantal volgers steeg met 31,8 procent naar bijna 80.000. Aan de andere kant betreft de groei op het Twitter-kanaal slechts 1,7 procent. De groei op Facebook en YouTube is respectievelijk 14,8 en 7 procent.
#arjenrobben has announced to return to Dutch side @fcgroningen, the club he started his career with, in an effort to help them recover from #COVID__19 impacts. The transfer has boosted the club to the top of our monthly ranking that lists clubs by the %growth in followers on SM. pic.twitter.com/Lk7YxKOBL1
KPMG Football Benchmark (@Football_BM) July 3, 2020
Het Robben-effect zorgt ervoor dat FC Groningen in de top vijf van KPMG een ruime voorsprong heeft op RB Leipzig (4,9 procent) en Tottenham (4,7 procent), clubs die tegenover elkaar stonden in de achtste finale van de Champions League. FC Groningen meldde eerder deze week dat de verwachting is dat het maximaal aantal seizoenkaarten, 15.000 stuks, zal worden verkocht. Daarnaast gaan vliegen de shirts met de naam van Robben de fanshop uit. "Sinds het weekend hebben we al bijna 1700 bestellingen gekregen. We zijn alleen maar aan het bedrukken, klaarleggen; het gaat maar door. En in de winkel blijven de mensen maar binnenkomen, iedereen wil shirtjes hebben", zei hoofd merchandising Tim van der Molen in gesprek met het Dagblad van het Noorden.